tisdag, januari 05, 2010

Decenniets bästa filmer



Dags att återuppta det här med bloggandet igen nu, efter en lång svacka.

Det är ju nytt år, och nytt decennium. Har försökt mig på att lista decenniets tio bästa filmer och lyckades sådär. Elva filmer blev det, och här är de, utan inbördes ordning:

  • Amores perros (2000)
  • Donnie Darko (2001)
  • Gladiator (2000)
  • Requiem for a Dream (2000)
  • Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
  • The Pianist (2002)
  • The Lord of the Rings-trilogin (2001-2003) (jag väljer att betrakta dem som en film)
  • The Ring (2002)
  • Mulholland Drive (2001)
  • The Squid and the Whale (2005)
  • Traffic (2000) 
Jag måste ha sett tusentals filmer under den här tiden och tog hjälp av IMDB för att komma ihåg vilka som gjordes under dessa tio år. Tre filmfestivaler i Stockholm har jag hunnit med, en i Göteborg samt nästan en i Turkiet. Så har jag varit i Cannes också, men då var det ingen festival.

Inga kommentarer: