måndag, april 02, 2007

Svåra val


Vet inte vilken jag ska ta nu när den vita månaden är över. Håhå jaja.

Ett annat val jag funderar på att göra är att bojkotta köttindustrin såsom den ser ut idag. Det är ju rent vidrigt hur djur behandlas när det gäller uppfödning, transport och slakt. Ekologiskt kött, finns det? Kravmärkt, kanske rättvisemärkt. Kan man lita på sånt? Kanske ska jag smila in mig hos någon bonde på orten och ta del i "mitt" köttdjur?

Ett inslag på rapport i dag handlade om danska grisar som körts nonstop i 127 timmar till Ryssland, döende i sin egna avföring. Det är inte värdigt! Sen fick jag en helt obeskrivligt obehaglig länk till filmen Earthlings som på ett brutalt sätt skildrar människans beroende av djuren i form av mat, kläder, sällskap etc etc.

Se den!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Duckie!

bara ordet, "köttindustrin" ger mig kalla kårar. oavsett om det är den statsidologiskt drivan människaon som vill storköra allt, eller om det är ondskefulla multinationella köttimperier som ligger bakom är konsekvenserna oacceptabla för djuren, och för vad vi äter. din lösning är grym, jag har redan skrivit motionen om det, "närsamhällets återupprättelse" heter den.. var på rättpris igår, de hade röding från andernas bergssjöar för 10kr/st, det är inte gott förvaltarskap. Ur led är tiden!

bloggerduckie sa...

Hej jonken, kul att du kommenterade det här. Jag hyser stort hopp till din motion.
Tipsar dig och andra om gårdsbutiken i Trönö söder om Borlänge, där man kan köpa lokalprodcuerat kött. Strutsfarmen torde även de kunna föda mig, och ägg från friska frigående hönor borde inte vara svårt att hitta på orten.
Dalafolk får gärna tipsa mig om ställen.

Lokalproducerat ska bli mitt mantra!

Anonym sa...

Rätt ...

Lokal producerat "is the shit!"

Det går att hitta allt, producerat med vettiga metoder .

Odlar egen potatis,lök ,vitlök + olika rötter + både gris å kossa ( dock ej i samma land)
Men fundrar på att odla eget "Buffel pinkat stäppgräs" oxå, pga bättre pris/kilo

Gustav1 sa...

Ja fy fan.